Translate

torsdag 23. juli 2015

Friluftsliv i vann.

Kajakk
I forbindelse med en konkurranse i samband med friluftslivets år, skulle man gjør en friluftsaktivitet man aldri hadde gjort før. Jeg har aldri padlet kajakk alene, siden min kjæreste har en kajakk måtte jeg til pers å padle. Jeg var først redd, men ettervert synes jeg det var gøy å klare prester noe nytt. Det er en rekke plasser som tilbyr utleie av kajakk. Her får du også leid flytevest og poser til eks. mobilen og kamra.





Kano
Det å skulle ut i en kano hadde jeg sett på som veldig skummelt. Siden jeg hadde vært ute i kajakk synes nok kjæresten min at jeg skulle ut i Kano. I en Ally kano skulle jeg og ham padle på Nitteleva. Jeg fant ut at en kano er veldig vanskelig å velte. Det finnes forskjellige kanoer. Den jeg prøvde er sammenleggbar og av den samme typen som Villmarksjenta bruker. Det finnes også typer som ikke er sammenleggbare. Det du må tenke på når du skal ut i kano er å ha med deg kanoåre, redningsvest, ekstra klær og vanntette pakksekker til å ha ting i. Det finnes en rekke steder der man kan leie kano.

Rafting.
Den mest kjente rafting elva er Sjoa som har en rekke rafting selskap tilknyttet seg. Selv har jeg prøvd rafting to ganger, en gang i Sjoa og en gang i Dagali. Begge gangen er det i samband med skolen jeg har gått på. Bildet er fra Dagali der jeg var samen med studenter fra Naturbasert reiseliv i 2009. Det man må tenke på når man skal ut å rafte er at man har med seg skikkelig varmt superundertøy som man kan ha under våtdrakten man får utlevert. Det finnes en rekke raftingsselskap i tilknytting til Sjoa og på Dagali. Ta kontakt med stede for å avtale tid å sted. Det blir holdt en introduksjon i sikkerhet og regle før oppstart av rafting turen som kan ha flere forskjellige vanglikhetgrader.

Bade.
Hver sommer pleier jeg å bade i bekken eller i et fjellvann. Vannet på fjellet føler jeg har en myk gjørende effekt og det er også deilig å bade i det varme sommerværet. Så langt i sommer har ikke været strukket til bading, men det blir nok en fjell-bad før snøen kommer likevel. Når man skal bade er det viktigste å vite om du har nok klær til å ha på deg etter et bad. Særlig er dette viktig i fjellet. Dette er for at man skla gjenvinne den varmen man har tapt. Et kaldt fjell-bad kan også gjøre deg varmere når kvelden faller på. det er en herlig følelse.


Fiske
Fiske er en fin form for friluftsliv, vis man har tålmodighet. Man kan ikke regne med at man får fisk på første forsøk. Man kan fiske både i ferskvann, der man må ha fiskekort og i saltvann eller havfiske dette er gratis. Det er forskjellig fiskeutstyr ettersom hva du fiske etter og hvor du fisker. En fiskestang som brukes til havfiske er sterkere enn de som bruke i ferskvann. Grunne til dette er at havfiske bli en mye større enn ferskvannsfisk. Unntaket er når man fiske litt større fisk som laks og gjedde da man må ha en sterk fiskestang og et tykkere snøre. På gjedde bør man bruke stålsnøre en stålfortom ned mot kroken. Grunnet er at gjedda kan bite over et vanlig snøre med sine svært skarpe tenner. Gjedda ligger å ofte i sivet å venter på sitt bytte, den vil svømme fort avgårde vis den finne ut at den er oppdaget. Siden gjedden ofte ligger på grunt vann vil det da komme et plask når den drar avgårde.   

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Håper du legger igjen en koselig kommentar og at du blir motivert til å gå på tur.